مقالات, مقالات در و پنجره

چگونه لولای پنجره را رگلاژ کنیم ؟

رگلاژ پنجره

چگونه لولای پنجره را رگلاژ کنیم ؟

در پنجره دوجداره دوحالته و یا در برخی از پنجره های Upvc تک حالته از لولاهای تنظیمی استفاده می شود. مزیت این لولاها نسبت به لولای های ساده مانند لولای 100 (لولای 10 سانتی متری) و لولای 75 (لولای 7.5 سانتی متری)، این است که این لولا ها قابلیت رگلاژ دارند .

منظور از رگلاژ پنجره، عایق بندی بهتر ، تنظیم لنگه بازشو برای باز و بسته شدن استاندارد و حرکت درست لنگه بازشوی پنجره دوجداره است. در پنجره ای که دارای لولای تنظیمی است می توانیم براحتی با استفاده از آچار Alen ( آچاری L مانند با مقطع شش‌ضلعی) لنگه بازشو را در امتداد افقی و عمودی جابجا کنیم.

نحوه رگلاژ لولای تنظیمی در پنجره دوحالته

رگلاژ لولای پنجره از طریق  لولای پایین و اهرمی در ادامه لولای بالا امکان پذیر است. لولای پایین بوسیله دو پیچ با حفره شش ضلعی قابلیت جابجایی لنگه را دارد. اما در لولای بالا، روی لولا پیچی برای تنظیم و رگلاژ وجود ندارد . پیچ رگلاژ این قسمت در اهرم ادامه لولا به بالای لنگه بازشو قابل مشاهده است.

برای رگلاژ ابتدا پوسته های لولای پایین را بیرون می کشیم تا پیچ هایی با حفره شش ضلعی مشخص گردد. پیچی که بصورت عمودی وجود دارد برای حرکت لنگه بصورت بالا و پایین است و پیچ دوم برای حرکت در جهت چپ و راست می باشد.

آچار alen شماره 4 را در داخل حفره پیچ ها قرار می دهیم و در جهتی که لنگه بازشو به حالت موردنظر برگردد می چرخانیم.

مقاله رگلاژ 1

نگهداری و روغن کاری یراق دوحالته پنجره دوجداره

روغن کاری یراق دو حالته پنجره دوجداره موجب افزایش طول عمر و عملکرد روان باز و بسته شدن پنجره خواهد شد. باز و بسته شدن روان پنجره را می توان بوسیله حرکت دستگیره ارزیابی کرد. طبق استاندارد نرمال صنعتی آلمان، گشتاور قفل شدن و باز شدن دستگیره پنجره باید با مقدار حداکثر 10 نیوتن انجام شود. با انجام گریس کاری و روغن کاری می توان سفتی و خشکی دستگیره پنجره را بهبود بخشید.

کلیه اجزای مرتبط با یراق دوحالته در چهارچوب و لنگه باید گیریس کاری و روغنکاری شود تا از فرسایش و خوردگی زودرس آن جلوگیری شود. این عمل باید حداقل یک بار در سال صورت گیرد. نقاطی که در پنجره دوجداره نیاز به روغن کاری دارد در شکل روبرو نشان داده شده است.

البته زبانه های مخفی برای جلوگیری از فرسایش نیاز به گیریس کاری مداوم دارند. در انتخاب نوع روغن و گریس برای یراق آلات دوحالته پنجره دوجداره دقت کنید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.