مقالات, مقالات در و پنجره

گالوانیزه یکارچه چیست و چه کاربردی دارد ؟

گالوانیزه

گالوانیزه یکارچه چیست و چه کاربردی دارد ؟

در حال حاضر تقریبا در تمامی پنجره ‏های تولیدی در کشور از گالوانیزه دو تکه در ضلع دستگیره استفاده می‏ شود . در حالی‏ که گالوانیزه نقش اسکلت ‏بندی و دادن استحکام در پنجره را بر عهده دارد. به منظور ارتقاء کیفی صنعت یو پی وی سی و استاندارد سازی آن و نهایتا تولیدی بدون ایراد فنی ، و همچنین رفع این نقیصه دستگاه‏ های پانچ گالوانیزه موجود، اخیرا دستگاه پانچ جدیدی توسط متخصصان توانمند ایرانی ساخته شده است که در ادامه به آن ها می پردازیم  .

جهت مشاهده محصولات کلیک کنید

 

ویژگی‏ های دستگاه:

1. قابلیت پانچ گالوانیزه تا ضخامت 1/5 میلی ‏متر
2. عدم نیاز به منبع تغذیه روغن و برق
3. کارایی با فشار باد (7 بار)
4. دارای ایمنی بسیار بالا ( دو دست باید هم ‏زمان دو کلید را فشار دهند ).
5. جدیدترین سیستم روز ( هیدروپنوماتیک ) می باشد.
6. دارای ساختار و کفشک مستحکم همراه با صفحه ‏هایی تا ضخامت 4 سانتی‏ متر

روش کار با دستگاه:

پس از قرار دادن گالوانیزه در دستگاه پانچ و به‏ دست آوردن محدوده برش، با فشار دادن پا روی پدال، جک فعال شده و پشت گالوانیزه را می‏ گیرد، بنابراین دیگر لازم نیست گالوانیزه را با دست نگه داشت. سپس با فشار دادن دو کلید توسط دو دست، استارت دستگاه را می زنیم و محدوده مورد نظر پانچ می ‏شود. فشار اعمال شده با دستگاه پانچ با فشار مورد نیاز برای کارگاه یو پی وی سی یکسان بوده و با 7 برابر فشار کار می ‏کند.

قسمت‏ های تشکیل دهنده دستگاه:

  1. جک هیدروپنوماتیک
  2. کفشک قالب
  3. سمبه و ماتریس
  4. جک نگهدارنده گالوانیزه
  5. قاب دو دستی
  6. واحد مراقبت و اتصالات پنوماتیک

اما یکپارچه نبودن گالوانیزه چه مشکلاتی را به ‏وجود می‏ آورد؟

شرکت ویستابست، یکی از پیشگامان تولید پروفیل یو پی وی سی در ایران، بر ضرورت استفاده از گالوانیزه یکپارچه (مورد یازدهم بند مونتاژ طرح ارتقاء و تعالی ویستابست) اصرار ورزیده و تاکید کرده است که یکپارچه نبودن گالوانیزه اشکال‏ های بسیاری را از زمان تولید تا دوران استفاده به‏ وجود می ‏آورد. در اینجا مشکلات ذکر شده را مورد بررسی قرار می ‏دهیم :

1- ضعف امنیتی

دو تکه بودن گالوانیزه در ضلع دستگیره باعث می‏ گردد که سرقت از این پنجره ‏ها آسان تر شود و به ‏دلیل یکپارچه نبودن گالوانیزه و عدم استقامت در پشت اسپانیولت ، سارق به ‏راحتی می ‏تواند با فشار دادن بازشو به سمت شیشه و فاصله دادن بین پین‏ ها و زبانه مقابل پنجره را باز کند (مخصوصا در پنجره‏ ها با بازشو تک حالته که غالب تولیدات داخل را تشکیل می‏ دهند) .

2- کاهش استقامت پنجره و کاهش تحمل وزن نسبت به فشارهای محیطی و استاتیکی

یکپارچه بودن گالوانیزه باعث افزایش استقامت و در نتیجه باعث ایستا بودن پنجره می‏ شود . نیروهای وارده به بازشو از قبیل نیروهای داخلی مانند دفرمه شدن ، وزن بازشو، فشار وزن افراد در هنگام نگاه کردن فضای بیرون و باز و بسته کردن، فشارهای ناشی از نشست ساختمان به‏ خصوص زمانی‏ که نعل درگاه وجود نداشته باشد و نیروهای خارجی  مانند بادهای غالب، شدت باران، آکوستیک و فشارهای فیزیکی مانند سرقت  را تحمل می‏ کند . مشابهت این موضوع را می ‏توان در اسکلت‏ بندی ساختمان در قسمت ستون‏ ها به وضوح مشاهده کرد که از میلگردهای یکپارچه استفاده می‏ کنند .

3- ایجاد اخلال و عملکرد نا صحیح یراق

به‏ دلیل به ‏وجود آمدن قوس و با در نظر گرفتن این موضوع که تمام فشار وارده برای جابجایی پین‏ های اسپانیولت به چرخ دنده وارد می ‏شود، پین ‏های اسپانیولت با زبانه مقابل‏ ها به درستی درگیر نمی‏ شوند و باید استفاده ‏کننده، بازشوی پنجره را به سمت فریم هل داده و در نتیجه دستگیره را به سختی بچرخاند. این مشکل در درها به اوج خود رسیده و عملکرد خیلی سخت اسپانیولت زمان قفل کردن در و گاهی قفل نشدن در را موجب می‏ شود (زمانی ‏که دستگیره در را به بالا هدایت می‏ کنید تا در را قفل کنیم پین ‏ها با زبانه مقابل‏ ها به ‏سختی درگیر می‏ شوند و دستگیره به سختی بالا می‏ رود).

4- از رگلاژ درآمدن پنجره:

رگلاژ کردن بازشو پنجره از طریق گذاشتن زیرشیشه در قسمت بالای دستگیره و زیر لولای پایین انجام می ‏پذیرد که از یکپارچگی شیشه استفاده و بازشو پنجره را بالا کشیده و رگلاژ می‏ کند. حال در نظر بگیرید که یکی از اضلاع ثبات نداشته باشد ، یعنی یکپارچه نباشد، با تغییر وضعیت این ضلع بازشو پنجره به سمت پایین حرکت کرده و اصطلاحا خود را می‏ اندازد.

5- ایجاد درز بین گسگت و لبه آب بندی:

گسکت بازشو با فاصله گرفتن از فریم و ایجاد درز، عایق بندی صوت و دما را از بین می‏ برد، یعنی اساس در و پنجره‏ های یو.پی.وی.سی از بین می ‏رود و پنجره از جای دستگیره دچار عیب و نقصان می‏ گردد.

 

6- قوس پنجره و در از ناحیه پروفیل (تحدب و تقعر):

این مشکل در ابتدا در دپوی پروفیل به‏ وجود می ‏آید، یعنی زمانی که پروفیل را برای انبارش روی دستک ‏هایی با فاصله غیر استاندارد (یعنی بالای 70 سانتی‏ متر) قرار می ‏دهند، پروفیل بر اساس وزن و گرما تاب برمی ‏دارد. گالوانیزه یکپارچه می ‏تواند این قوس را تا حد زیادی برطرف کند. اما به ‏علت گالوانیزه دو تکه در قسمت دستگیره، این مشکل برطرف نمی‏ گردد.
با توجه به موارد ذکر شده در بالا و اینکه در حال حاضر کارگاه‏ هایی که دستگاه یراق ‏بند دارند تنها سه سوراخ در قسمت گالوانیزه دستگیره پنجره ایجاد می ‏کنند و عملا در گالوانیزه در هیچ عملی صورت نمی ‏پذیرد و تولیدکننده مجبور به دو تکه کردن گالوانیزه در آن قسمت می‏ شود. قوس ایجاد شده در درها باعث عملکرد ناصحیح یراق می‏ شود که نصاب‏ ها برای اینکه این مشکل را برطرف کنند (در مورد در تک لنگه) به ناچار فریم را به ‏صورت قوس ‏دار نصب می ‏کنند. یعنی یک پیچ در وسط (جای زبانه مقابل) و با کشیدن بالا و پایین در به سمت قوس، فریم را قوس‏ دار نصب می‏ کنند، که این عمل به‏ نوعی پاک کردن صورت مسئله است.
در صورتی ‏که کارگاه ‏ها بخواهند بر این مشکل فائق آیند، باید از دستگاه پانچ گالوانیزه استفاده کنند. از نظر گروه متخصصین تاکید روی این موضوع (یکپارچگی گالوانیزه در ضلع دستگیره) نسبت به موضوعات دیگر نظیر گاز آرگون و … از اهمیت بیشتری برخوردار است. بنابراین با استفاده از دستگاه پانچ گالوانیزه و جای دستگیره، تا حد بسیاری می ‏توان از مشکلات یاد شده اجتناب کرد.

 

 

بازگشت به لیست

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.